Med det stora spannet i pris för motionscyklarna är det viktigt att veta vad för funktioner eller egenskaper man faktiskt behöver från en motionscykel. Om en hälften så dyr produkt kan ge lika stort värde med hänsyn taget till de egna förutsättningarna är det givetvis bättre att välja den motionscykeln. Nedan har vi samlat det viktigaste att reflektera över innan man bestämmer sig för ett köp.
Syftet och behov
Det finns många anledningar att köpa en motionscykel.. En motionscykel kan passa både de som vill få lite motion ibland men även de som är ute efter tyngre träningspass i hemmets bekvämlighet, eller som vill cykla oavsett årstid eller väder.
Det finns ett flertal personer som köper en motionscykel som används ett fåtal gånger, och som sedan får samla damm i ett förråd. Man får inte glömma att en motionscykel skiljer sig mer än vad man tror från vanligt cyklande. Medan en vanlig cykeltur kontinuerligt kräver uppmärksamhet och ger stimulans genom miljöbyten, är det precis tvärtom med en motionscykel. Oavsett vad man föredrar kan det ena passa bättre än det andra.
En motionscykel har fördelen att alltid vara under tak och i värme, och man kan samtidigt som man cyklar för fullt vara helt upptagen eller inne i något annat som man också uppskattar, exempelvis poddar, musik eller t.o.m. film om man har en skärm i närheten.
Det är viktigt att ta sig en rejäl funderare om man överhuvudtaget kommer att använda motionscykeln när den väl köpts, eller om den kort efter inköp kommer att gömmas undan. Ett tips är att på ett gym prova på att cykla på en motionscykel ett par gånger för att se hur det känns, och sedan bestämma sig. Om motionscykeln inte passar dig så kan vi rekommendera att testa en crosstrainer, ett motionsredskap som tränar hela kroppen.
Motstånd & svänghjulet
Det som nästan alla motionscyklar, förutom de som bygger på luftmotståndsprincipen, har gemensamt är att de har ett svänghjul som på något sätt går att reglera. Svänghjulet är en skiva som pedalerna är kopplade till och som börjar rotera när man trampar. Genom motstånd i form av ett band eller magneter går det att reglera hur tungt det ska vara för att få skivan att rotera.
Ett lätt svänghjul kräver mindre kraft för att trampa igång men kan också vara svårare att reglera vid högre motstånd. Ett lätt svänghjul ger upphov till lägre rörelseenergi vilket gör att när motståndet ökas med ett band eller magneter, kommer den att stanna snabbare. Därför kan det vara svårt att hitta ett lagom tungt motstånd i det högre spannet eftersom gränsen mellan lagom och att svänghjulet nästan inte går att trampa igång kan bli hårfint.
Ett tyngre svänghjul kräver bara lite mer kraft för att trampa igång, men kan enklare regleras vid högre motstånd. När det tunga svänghjulet väl snurrar, kan man applicera högre motstånd utan att svänghjulet helt stannar av eftersom mer rörelseenergi finns lagrad, och det går att fortsätta att trampa på pedalerna. När motståndet ökas ytterligare hade ett lätt svänghjul helt stannat av medan ett tyngre fortfarande kommer att rotera, och fortsätta att göra det så länge användaren trampar.
Man brukar säga att ett lätt svänghjul passar bäst för personer som främst är ute efter motion och lägre trampmotstånd, medan ett tungt svänghjul passar bättre till de som vill ha möjlighet att kunna trampa med höga motstånd. Svänghjulets vikt kan delas in i tre olika klasser; lätt, medel och tung.
Lätta svänghjul
Lätta svänghjul brukar kategoriseras som de med en vikt om 6 kg eller lägre. Dessa motionscyklar brukar också vara enklare i sin konstruktion och även ha färre funktioner och möjligheter. Vi rekommenderar äldre motionärer och de som föredrar att cykla med lågt motstånd att satsa på den här sortens motionscykel.
Medeltunga svänghjul
Det är i den här kategorin som de flesta motionscyklar hamnar i. Motionscyklar med svänghjul i viktklassen 7–9 kg är de som kommer att passa den stora skaran människor. Utan att kosta orimligt mycket kan man både få ett lagom högt trampmotstånd, flera funktioner genom cykeldatorn som brukar finnas med och en robust konstruktion. Har man inga särskilda krav rekommenderar vi att man i första hand fokuserar på svänghjul i den här klassen.
Tunga svänghjul
Motionscyklar, eller de som snarare börjar klassas som träningscyklar när svänghjulet kommer upp i högre vikter är de med en svänghjulsvikt om 10 kg eller mer. Dessa motionscyklar är inte enbart till för att få lite motion, utan kan även få rutinerade cyklister att svettas ordentligt. Dessa rekommenderar vi till motionärer eller tränande individer som vill få ut det mesta ur sin träning. Eftersom högre motstånd resulterar i högre krafter och slitage, krävs en dyrare och bättre konstruktion av motionscykeln.
De tunga svänghjulen resulterar i högre priser, men har i samma veva också utrustats med de bästa funktionerna allt som oftast.
Motstånd med rem och magnet
De två vanligaste sätten att skapa motstånd med en motionscykel är med hjälp av en rem runt svänghjulet eller något annat som skapar friktion, eller med hjälp av magneter.
Med friktion som skapas genom direktkontakt mellan två ytor som är fallet med en rem kommer mer slitage och ljud att uppstå. Dagens motionscyklar håller dock länge ändå och därför är det främst ljudnivån som är den viktiga av dessa två. Det kan komma att låta en del med en rem men jämfört med modeller som istället jobbar med magneter, är ett system med rem eller liknande en del billigare.
Motionscyklar som skapar ett motstånd med hjälp av magneter har flera fördelar. Här kommer inte delarna att slitas ut på samma sätt eftersom motståndet inte skapas genom friktion av delar som gnider mot varandra, utan genom att magneter med olika poler förs samman. Man får dels längre hållbarhet, men även lägre ljudnivå. Nackdelen är dock att konstruktionen är dyrare, vilket resulterar i högre pris.
Funktioner
Funktionerna och kvaliteten på dessa kan variera stort hos motionscyklar. Det finns grundfunktioner som nästan alla modeller har, och sedan finns extrafunktioner som kan förbättra träningsresultat, analysera träningen, och göra det mer bekvämt att träna.
Grundfunktionerna är sådana vi tycker att alla motionscyklar ska ha och som det inte finns speciellt mycket att säga om. Dessa är motståndsreglage och nödstopp. Vissa motionscyklar har faktiskt inget aktivt motstånd som själv går att styra, utan bygger på skopor som skyfflar luft istället för ett svänghjul, och desto snabbare man vill cykla, desto tyngre blir det. Andra funktioner och egenskaper där de flesta är kopplade till en cykel- eller träningsdator kan du se nedan.
Elektrisk motståndsreglage & träningsprogram
Det finns två sätt att reglera trampmotståndet på, det manuella sättet med en ratt eller spak och via träningsdatorn. När motståndet regleras helt manuellt med ratt eller spak ges användaren god kontroll att exakt ställa in motståndet som man vill ha den. Nackdelen här blir att motståndet kan ändras lite över tid när saker slits om ratten eller spaken hade siffror till att börja med. Det kan till slut bli en hel del rattande innan man hittar läget man vill ha om man dessutom vill ha flera olika under sitt träningspass.
Med de elektriska motstånden som är de vanligaste på gym, och generellt också kan man enkelt knappa in en siffra och varje gång få exakt samma nivå som motsvaras av den siffran. En annan fördel med de elektriska motstånden är att det allt som oftast också finns olika färdiga program som ändrar motståndet under loppets gång. Exempelvis kan ett program börja lugnt för att man ska hinna värma upp för att sedan växla upp tempot delvis. Andra program kan kontinuerligt variera mellan lugn och tungt för att simulera intervaller, osv. Det brukar finnas en stor variation bland programmen.
Pulsmätare
Bland de mer uppskattade funktionerna är pulsfunktionen. Även de billigaste modellerna tenderar att ha en pulsmätare, men det som skiljer dessa åt är noggrannheten. Oftast mäts pulsen genom att man greppar en metallyta på styret som efter en stund visar pulsen. Felmarginalen bland dessa kan vara allt ifrån 10 – 30 % och ska därför tas med en nypa salt. Även om pulsen är en del fel kan den användas för att se skillnader under passets gång eller från ett pass till ett annat. Dyrare modeller brukar ha avsevärt bättre noggrannhet.
Det finns även motionscyklar som har en extern pulsmätare som sätts runt bröstet, och sedan trådlöst eller med kabel kopplas till motionscykeln. De här modellerna brukar vara de dyraste och med den utveckling som puls- och träningsklockor haft, tycker vi inte att det alltid är värt det extra prispåslaget. Då kan man istället sats på en puls- eller träningsklocka och sedan en billigare motionscykel.
Bluetooth & app
Något som snabbt syns i priset hos motionscyklar är om det finns stöd för Bluetooth funktioner och särskilt om det finns en app som kan hjälpa till på något sätt. Vi tycker att dessa funktioner i första hand är något överflödiga. Träningsklockor i kombination med mobiler kan redan ge väldigt noggrann data om träningen vilket gör att alla de tusenlappar som dessa funktioner kostar extra hos en motionscykel bör istället spenderas på en träningsklocka.
Är man dock en inbiten cyklist kan det vara av intresse att veta mer exakt hur passet gick, vilket en träningsklocka dock inte kan hjälpa till med. Hur snabbt man cyklade, med vilket motstånd och puls vid tillfället vet bara motionscykeln. Med tiden kommer motionscyklarna med app bli mycket billigare. När en app väl har utvecklats kan den användas även till framtida modeller och då har utvecklingskostnaden för appen redan betalats av.
Rem runt pedalen
En liten detalj som många gånger glöms bort helt som vi har valt att lyfta upp är den lilla remmen runt pedalen. Vanliga cyklar brukar inte ha den men träningscyklar har den eller någon funktion som binder fast skon, som i sin tur ger samma resultat.
Poängen med remmen är att det går att få ut mer motion och träning ur tramprörelsen om denna används. När den ena pedalen trampas ner går den andra upp. I vanliga fall följer bara foten med upp, men med remmen kan man hjälpa till i rörelsen och dra upp pedalen. På så sätt aktiveras fler muskler och man kommer kunna cykla längre och tyngre. Man har alltid alternativet att inte använda den om man inte vill, men eftersom remmen runt pedalen inte gör produkten dyrare är det alltid en fördel att få med den.
Bekvämlighet och justeringsmöjligheter
När det kommer till bekvämlighet finns det främst tre stora punkter att fundera kring. Dessa tre är sadeln, styret och hållningen.
Sadeln kan vara formad på flera olika sätt. De kan vara smala och buktiga på ytan man sitter på, ha ventilationshål och avlastningsytor för att rätt del i rumpan ska belastas och inte domna av. Principiellt fungerar det precis som hos vanliga cyklar. Stora, breda sadlar passar bäst om man vill sitta upprätt och bekvämt, medan smala modeller är mer sportiga och kräver en viss framåtlutad position.
Det som alltid går att justera hos sadeln är höjden. Sedan är det inte ovanligt att man kan skjuta fram eller bak sadeln också, men även luta den framåt och bakåt. Därför ska man främst fokusera på sadelns form. Det enklaste sättet att hitta rätt sadel är att satsa på samma form som man har på sin cykel.
Styrena på motionscyklarna kan se ut på flera olika sätt, men det som är gemensamt är att de flesta har ett smalare grepp. Det finns styren som går rakt upp, sådana som går i färdriktningen, är delvis böjda och många fler. De mer sportiga modellerna brukar erbjuda bättre möjlighet att kunna luta sig fram, samtidigt som man har en kortare greppyta längre fram i sidled om man vill kunna sitta mer upprätt.
En av de stora skillnaderna mellan motionscyklarnas styren är hur de går att justera. Hos vissa modeller går det faktiskt inte att ändra någonting överhuvudtaget, medan med andra modeller går det att både ändra höjden, hur nära styret ska vara och vinkeln på styret. Det här är något som kan vara lätt att missa vid en första anblick. De flesta kan dock med hjälp av sadelns justering få en bekväm position gentemot styret, men fler möjligheter brukar sällan skada.
Hållningen är en kombination av sadeln och styret. Sadeln och styret kan se ut på flera olika sätt, men det viktiga sett till den rena hållningen är avståndet där emellan. Ett långt avstånd kräver att man lutar sig fram, medan ett kort avstånd inte gör det. Är även styret ett sådant som går rakt upp, kan det även vara svårt att luta sig fram om man vill det. Ett tydligt tecken på om motionscykeln är mer åt det sportiga hållet, eller mest för vanlig motion är just hur styret går. De rakt upp är mer för motionärer, medan styren som går rakt fram är mer sportiga.